Alla inlägg under oktober 2011

Av Gunsan - 28 oktober 2011 10:30

Så fort tiden går numera, tycker inte det var länge sen jag skrev ett inlägg med det måste det vara när jag tänker på att jag la in bild på min halvfärdiga byrå. För den har stått klar i hallen i flera dagar nu ja, nu ska jag ju inte yvas alltför mycket över det, för klar och klar är den inte..........Gavlarna är kvar att måla men framsidan är klar och jag är riktigt nöjd med den  Kul att ha något som inte liknar det gamla vanliga.


Här om dagen fyllde barnens farmor 76 år och jag var på kalas hos henne, först på fm var jag där och fikade   och gav presenten  , en almanacka med mina bilder av barn, djur, natur mm. Den blev väldigt uppskattad   Sen hem en kort stund för att gå ut med Ronja, hon blir så uppspelt när det är mycket folk, så hon fick stanna hemma. Och tur var det, för taxkillarna Bull och Diesel var hos farmor och farfar, när jag kom dit sen på em.  

och   och trevligt sällskap resten av dagen bl.a tillsammans med barnen 


Barnenes farföräldrar firar 60 år tillsammans och det är värt ett STORT GRATTIS 


Nähä, nu måste jag gå ut med Ronja en sväng, för sen ska jag in till stan.

Ha det så bra nu i helgen och sköt om er. Kramar//Gunsan 

Av Gunsan - 21 oktober 2011 22:15

Som jag skrev för någon vecka sen eller så, så var jag på hobbybutiken och gjorde av med en del pengar. Bland annat så köpte jag ju metalltråd och pärlor för att se om jag kunde förverkliga mina idee'r........ Det gick lite knaggligt i början innan jag kom på hur jag måste göra för att få till dem. När jag sen äntligen hade kommit underfund om ett sätt som passade mig, då tog tråden slut!! Rätt så typiskt...

Men, här kommer ett litet knippe av det som jag lyckades tåta ihop...   Detta hjärta är det allra första som jag knåpade ihop.   Sen kom jag på att jag kunde göra så här istället     Testade med bara pärlor...   Det här är det senaste, som jag dessutom är riktigt nöjd med.

Har en ide' om att göra en toppstjärna till granen, när jag köpt mer tråd.....


Jag har gjort om i min hall, tycker det är så tråkigt med hatthyllan som hör till, så jag har gjort egna hyllor av plankbitar som någon annan kasserat  konsoler köpte jag på Jula, färg kommer från Panduro/hobbybutiken.   Är så NÖJD med min nya hall. På den vita väggen ska jag klistra ordspråk men det kommer bilder på den senare.

En "ny" Välkommen-skylt blev det också, av en tapetbit som jag klippt ur bokstäverna i....... Tanken var att föra över det på en slät tapetbit men det var ett sånt jobb att klippa ur dem så jag hoppade över det. Den här får sitta så länge....   Sen var det byrån, som jag hade tänkt förpassa in i sovrummet men när jag fick "måtta" så visade det sig att den inte fick rum  Så, vad skulle då göra med den.....jo, jag hade ju färg kvar, så varför inte ta och måla den??? Den är INTE klar än men jag visar hur jag har tänkt mig den, så kommer det klara resultatet senare.   Självklart hade det varit enklare att måla den bara vit......men, varför göra det enkelt för sig??  Roligare blir den i alla fall och helt min egen 


Sköt om er och trevlig helg. Kram//Gunsan 

Av Gunsan - 21 oktober 2011 11:07

...det är så tjusig reklam för alkohol på tv numera, så rosenskimrande så att ALLA ska tro att det är så där mysigt att dricka.....

Varför är det inte samma reklam för tobak och andra droger????

Är det så illa att reklammakarna för alkohol inbillar sig att det INTE är farligt att dricka deras fina viner, whisky eller öl.......

Ty, det är ju därför som det inte annonseras för tobak och droger, det är ju FARLIGT, man kan t.o.m DÖ av det........


Men, då kommer den STORA frågan, kam man inte dö av alkohol???

Inte enligt all reklam och ändå så vet vi hur alkohol skadar de som använder den, och inte bara de som dricker utan också de som lever med den som nyttjar........

Barn som föds med alkoholskador, barn som lever med missbrukande föräldrar, misshandel, vanvård, skam, kriminalitet........

Och dricker man tillräckligt mycket och länge, så kan man faktiskt DÖ......


En annan tanke är att viner anses vara finare att nyttja än sprit och öl........ Är det så, att man blir finare full när man dricker vin?? Raglar man inte omkring, säger det som man inte annars skulle säga, tjafsas det inte, kissar på gatan eller bredvid toastolen??? Jaa, jag bara undrar varför VIN är så FINT att dricka.....


Nu på morgonen har det varit ett försök till knivrån i huset bredvid mig, enligt grannen så var det några FULLA män som hotade en man i 80-års åldern. Stort pådrag efter den bil som de flydde i........ Ännu ett bevis på att alkohol är farligt!!


Förra helgen flyttade Sveriges värsta PEDOFIL in i trappen bredvid och genast blev vår lilla ort så mycket FARLIGARE..... Som tur var så hade ryktet om honom spritt sig redan innan han kom hit, så vi var alla förberedda på vad/vem som flyttade in. Ryktet kom via barnomsorgen som hade fått information om honom.


Vår hyresvärd däremot, hon STRUNTADE i att informera oss om honom, trots att det bor barnfamiljer i husen. DÅLIGT tycker jag!!!


Här om natten så hade det samlats en grupp av vuxna män med hagelbössor och basebollträn utanför hans fönster, de lät honom tydligt se att de laddade gevären och att de bara väntade på att få slå honom sönder och samman.......

Pedofilen blev så RÄDD......att han larmade polis. Igår flyttades han till annan plats och det är osäkert om han TÖRS komma tillbaka.


En familj har sagt upp sin lägenhet sen han flyttade in, en annan vaktar sin dotter varje sekund hon är utanför hemmet och jag vågar inte gå till tvättstugan själv längre. Han är 1.90 lång och väger ca. 160kg. Kan ena stunden vara lugn för att i nästa slå till. Ingen kan lita på att han inte gör någon illa, oavsett ålder/kön.


Var rädda om varandra//Kram, Gunsan

Av Gunsan - 12 oktober 2011 09:22

...och det andra, det vet ju alla att det kan vara nog så snärjigt men igår hann jag faktiskt med lite av varje. Ja, tro nu inte att jag har gjort heroiska underverk, för det var det inte tal om   Nej, men jag hann mer, än jag hade kunnat tro på morgonen när jag satt och väntade på att min långsovande hund skulle vakna......

Ty Ronja, hon sov lääänge, vaknade först efter 10 och då stapplade hon yrvaket upp och vi gick ut på dagens första promenad. Som inte sträckte sig längre än till grannhusets bortre gavel, då hade hon gjort ifrån sig och ville in igen.


Ronja tycker inte om att behöva knalla iväg långa vägar direkt när hon vaknat, hon vill ta det lugnt och det passade mig förträffligt just igår. Det gjorde nämligen att jag hann med bussen in till stan, den som går 10.56 och som jag hade trott att jag inte skulle hinna med.


Väl inne i stan så var jag in till hobbybutiken, hade beställt färg från Panduro som jag skulle hämta ut. Bara köpa den färgen var det meningen men men hobbybutik är ju inte hobbybutik för intet, så innan jag kom ut därifrån så hade jag handlat på mig betydligt mer  Det var pärlor av olika sorter och färger, multitång för smyckestillverkning, tunn metalltråd.........ja, det blev lite mer än vad som var tänkt. Men å andra sidan så snurrar det av idee'r i mitt huvud som jag vill försöka förverkliga så det är lika bra att ha grejerna hemma.


Sen en repa på stan, upptäckte att flera butiker stod tomma, ja, jag har ju läst att de skulle stänga men det blev så uppenbart när jag gick där och såg dem gapa tomma. Trist!!

In på Lindex för lite klädköp, handla för 300kr, få 100kr i rabatt. Det gällde underkläder, en bra affär tyckte jag och började leta efter vad jag ville ha. Efter mycket letande hade jag hittat mina plagg och gick till kassan nöjd med mina fynd, bara för att få veta att erbjudandet bara gällde de med Lindexkort!!! Attans otur!!! Nåja, det blev, ta 3 betala för 2 istället. Problemet var bara, att vilka av dem skulle jag då välja???


Sen blev jag kaffesugen och traskade hem till en kompis som fick bjuda på fika  , vi hade som alltid mycket att prata om  där blev jag sittande tills det blev dags att gå till bussen.


Fick vänta långt över tiden innan den kom, på väg ut från stan bad chauffören om ursäkt för att hon varit försenad och påminde oss om att ta på säkerhetsbältena. Det är första gången jag hör någon påminna om det!!


Hem till en glad jycke och en lika glad kisse, båda hälsade mig vid dörren!!

Nu var det dags för lunch, kalops och potatis från dagen innan, mumsigt som bara sjutton. Det tyckte både jag och Ronja  

Ringde min dotter och pratade bort en stund, hon var med sin pojkvän när han fixade med bilen. Hon berättade att hon skulle följa med sin bror och hans flickvän på em till IKEA i Västerås, lillebror skulle köpa ny dubbelsäng. Och dottern, som alltid är pigg på att åka ville förstås följa med och dessutom fungera som medlare mellan de andra två 


Jag och Ronja gick till barnens farmor och farfar, där var exets syster också och vi kom att prata om att jag ska näta in balkongen till våren för katternas skull. Då säger hon att jag kan få den nätbur somföljer med hennes lägenhet, som hon flyttar till i november. Det är ju jättebra!! Även om jag kanske måste modifiera om den så att den passar på min balkong, så är det ju värt med tanke på vad det kostar att köpa in materialet.

Nåväl, där blev jag också sittandes och fikandes   i några timmar  som alltid lika trevligt att besöka dem.

Just när vi är på väg hem, så kommer en vän     som jag inte sett på länge, så vi tog sällskap ner mot centrum under livligt pladdrande.

Sen var det SKÖNT att komma hem och sätta sig i soffan och vila både kropp och själ. 


Av min vän i stan hade jag lånat tarotkort, så jag försökte mig på att spå med dem, men det funkade inte alls för mig. Korten sa mig inget alls!!! Bilderna är från Leonardo Da Vincis teckningar och de "talade" inte alls till mig. Så jag ska köpa mig en egen tarotlek med andra motiv.


Sen gav jag mig på mina tråd/pärl-idee'r och lyckades forma ett hjärta med pärlor här och där som nu hänger i mitt fönster. Upptäckte förstås att tråden var alldeles för tunn, för det som jag hade tänkt mig att göra av den  Så nu får jag tänka om och göra annorlunda. Men, det är väl det som det handlar om.....att tänka och vara kreativ, hitta nya sätt att göra saker på, att inte fastna utan se det som går att förverkliga om man bara tänker i vidare vinklar.............

Som LIVET självt..............


Resten av kvällen slötittade jag på tv och gick ännu en liten sväng med Ronja innan vi alla knoppade in en bit efter midnatt.......

En bra och innehållsrik dag med vänner och nya idee'r och tankar.


Vad ska jag hitta på att göra idag??? Jaa, till att börja ska vi ut på dagens första promenix, bara lilla vovvsingen   vaknar, hon är en riktig långsovare.

Sen blir det en sväng till ica, måste köpa två nya krukor, fick blomskott av min kära "svärmor"   igår som måste i jorden. Saknas säkert lite i kylen också.......


Hoppas ni alla får en bra dag!!

Kramkram//Gunsan




Av Gunsan - 9 oktober 2011 08:45

....men Ronja hon sover fortfarande nerbäddad under mitt täcke i sängen. Det har alltid varit så bra med henne, hon har aldrig velat upp och ut  okristligt tidigt utan hon sover länge om morgonen. Det blev särskilt under de åren då hon tog sig som vana att sova med yngste sonen och han kunde sova framåt lunchtid. Så länge han sov, då sov Ronja också.

  Idag ska jag till att börja med köpa hem lite saker till katten som ska flytta hem till mig, det mesta kan jag handla här på ica men klösställning, den måste jag in till stan i morgon för att köpa.

Jag gjorde upp med sonen hur vi ska göra för att få hit katten, när jag har fått allt i ordning här då får han ta hit henne i reseburen. Hon är ju i alla fall inte svår att få ner i den, i regel går hon självmant i buren och lägger sig.

Det ska bli roligt att få hit lilla Skrållan.   Sen har jag ju mina marsvinspojkar, Nisse och Sparris. Det ska nog gå bra, Skrållan är en lugn och väldigt snäll katt.


Idag ska jag in till stan och träffa en gammal barndomskamrat som jag inte sett sen vi slutade skolan, det ska bli roligt. Vi har återfått kontakten tack vare Stayfriends och sen i våras har vi försökt få till en träff men det har varit helt hopplöst att få det att klaffa. Man skulle ju kunna tro att vi bor många mil från varandra men det lustiga är att det är bara 12km mellan oss!!!

Men nu ska det äntligen bli av 


Önskar er en skön söndag i det vackra höstvädret.

Kramkram//Gunsan


Ovido - Quiz & Flashcards